Silniki o większej mocy generują duże wibracje, których nie są wstanie wyeliminować tłumiki wbudowane w tarczę sprzęgłową. Zakres ich działania był po prostu zbyt mały. W odpowiedzi na to wyzwanie powstało dzielone koło zamachowe dwumasowe ze sprężynami w jego wnętrzu.
Koło zamachowe dwumasowe - w jakim celu jest montowane?
Umożliwia ono bardziej skuteczne tłumienie drgań przenoszonych z wału korbowego znajdującego się w silniku. W miarę rozwoju konstrukcji zredukowano ilość materiału niezbędnego do produkcji koła zamachowego dwumasowego, a także poprawiana jest ciągle skuteczność tłumienia.
Uwaga na uszkodzenia
Pomimo wrażenia, że podzespół ten jest bardzo masywny, solidnie wykonany i odporny na uszkodzenia mechaniczne, jest jednak elementem wrażliwym. Jego konstrukcja jest bardzo złożona. Nieprawidłowy montaż, problemy z silnikiem czy nawet nieodpowiedni styl jazdy kierowcy, mogą się okazać źródłem uszkodzeń. Bez specjalnego sprzętu, a także zachowania odpowiedniego ułożenia sąsiednich części, drgania będą przenoszone nieodpowiednio i koło zamachowe dwumasowe ulegnie awarii. Dlatego też wymiana wymaga odpowiedniej wiedzy i powinna zostać wykonana przez wykwalifikowanego mechanika.